2023 Temmuz E-Bülteni

Ana Sayfa | Tüm Kategoriler
 
 

2023 TEMMUZ BÜLTENİ

 

  • - Türkiye Yeşil Mutabakat İçin 17 Milyon Avro Kaynak Sağlayacak

Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Komisyonu arasında 2020 yılında, Avrupa Birliği Katılım Öncesi Yardım Aracı (Instrument for Pre-accession Assistance – IPA II) kapsamında imzalanan “2019 Yılı Türkiye İçin Yıllık Eylem Programı” andlaşmasında güncelleme yapıldı.

 

Resmî Gazete’nin 15 Temmuz 2023 tarihli sayısında yayımlanan andlaşmaya göre programın “Rekabetçilik ve Yenilikçilik” sektörü altındaki Eylem 9’un başlığı “Türkiye’deki tedarik zincirlerine AB Desteği: Avrupa Değer Zincirleri ile Daha Derin Entegrasyon Yoluyla Sürdürülebilirliği Ele Alma” olarak değiştirildi. 

 

19 Haziran 2022 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan andlaşmada bu madde “IPA Türkiye Gelecek Fonu için AB Desteği” başlığını taşıyor ve yenilikçi fikirler ile öz sermaye yatırımcıları arasındaki mali açığın kapatılarak teknoloji transferini teşvik etmek amaçlanıyordu.

 

Yapılan değişikliğe göre elde edilecek kaynak ile “Referans Alıcılar” olarak tanımlanan büyük sanayi kuruluşlarının net sıfır emisyon hedeflerine ulaşmalarının desteklenmesi amaçlanıyor.

Bu kapsamda bu kuruluşlara mal ve hizmet sağlayan orta ölçekli şirketler ile KOBİ’lerin finansal olarak desteklenerek çevresel, sosyal ve yönetişim (ESG) ilke ve standartları ile AB Yeşil Mutabakatını benimsemelerinin kolaylaştırılması ve rekabet güçlerinin artırılması hedefleniyor.

 

Programa göre EBRD tarafından andlaşma kapsamında Türkiye’nin net sıfır emisyon hedefleri ile Avrupa Birliği Yeşil Mutabakat’ına uyumu kapsamında 17 milyon Avro kaynak kullandırılacak.

Bununla birlikte bu kaynağa ilave olarak 170 milyon Avro eş finansmanın harekete geçirilerek, 300’den fazla işletmeye toplamda 187 milyon Avroluk finansal fayda sağlanması bekleniyor.

 

  • - Dünya Yüksek İhtimalle Kayıtlardaki En Sıcak Haftasını Yaşadı; BM, "İklim Değişikliği Kontrolden Çıktı" Dedi

Küresel ortalama sıcaklığın 17,01 derece olarak ölçüldüğü 3 Temmuz, dünyada tüm zamanların en sıcak günü olarak kayıtlara geçti. Verilerin resmi olmayan analizlerine göre, geçen çarşambadan bu çarşambaya dünyanın "yüksek ihtimalle" kayıtlardaki en sıcak bir haftalık süreci yaşadığı görüldü.

Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri Antonio Guterres, "iklim değişikliğinin kontrolden çıktığını" belirterek,  "Eğer önemli önlemleri almayı geciktirmekte inat edersek felaket bir duruma doğru ilerliyoruz" dedi.

ABD meteoroloji servisi  Çevre Koruma Ulusal Merkezi'nin (NCEP) verilerine göre, salı günü küresel ortalama hava sıcaklığı 17,18 dereceye ulaştı ve pazartesi 17,01'lik ortalamayla kırılan "kayıtlardaki en sıcak gün" rekorunu kırdı. 

 

Maine Üniversitesi'nin "İklim Tekrar Analiz Edicisi", çarşamba günü biten yedi haftalık sürecin günlük sıcaklık ortalamasının 44 yıllık kayıtlardaki herhangi bir haftadan 0,4 derece daha sıcak olduğunu gösterdi. Britanya'nın The Guardian gazetesi, bu analize göre, dünyanın "yüksek ihtimalle" kayıtlardaki en sıcak haftasını yaşadığını belirtti. 

 

İklim verileri konusunda "altın standart" kabul edilen ABD Ulusal Okyanus ve Atmosfer Dairesi (NOAA), "İklim değişikliği nedeniyle sıcak bir periyottan geçtiğimizi görüyoruz. Bu El Nino ve sıcak yaz şartlarıyla birleşince dünyanın birçok yerinde rekor yüzer sıcaklıkları görüyoruz" açıklamasında bulundu. 

Leipzig Üniversitesi atmosferik radyasyon araştırmacısı Dr. Karsten Haustein, "Yüksek ihtimalle bu temmuz, 120 bin yılın en sıcağı olacak" dedi

 

  • - Avrupa'nın Pille Çalışan İlk Trenleri Raylara İndi

Hitachi Rail, Trenitalia ile yaptığı 1,23 milyar avroluk anlaşmanın bir parçası olarak İtalya'da batarya ile çalışan Masaccio trenlerinin birinci aşamasını tamamladı. Trenitalia, ülkenin tamamını boydan boya kat eden 20 adet 'Blues' markalı trenden oluşan bir filoyu hizmete soktu. Pillerin daha önce trenlerde kullanıldığını görmüş olsak da da Hitachi, bunları ilk defa hizmet boyunca birincil güç olarak kullanacak.

 

Avrupa ülkeleri, on yılın sonuna kadar ulaşımı karbonsuzlaştırmak ve emisyonları yüzde 55'e kadar azaltmak için ortak bir taahhütte bulunmuştu. Elektrikli araçlara (EV) geçiş nispeten basit olsa da, Avrupa'nın tren ağının büyük bir bölümü halen elektrikli değil. Avrupa'daki topografik zorluklar nedeniyle, bölgedeki tren sistemlerinin çoğu şu anda dizel gücüne dayandığından, tren taşımacılığının tamamen elektrikli hale getirilmesi yakın gelecekte olası görünmüyor. Böyle bir senaryoda, pille çalışan trenler, tüm bölgelerde elektrifikasyonun pahalı ve kaynak tüketen görevlerini üstlenmek zorunda kalmadan emisyonları azaltma umudu sunuyor.

 

PİLLİ TREN NASIL ÇALIŞIYOR?

Pilli veya bataryalı trenler hem elektrikli hem de elektriksiz hatlarda çalışabilecek şekilde donatılıyor. Elektrikli düzenekte trenler hem çalışmak hem de batarya paketini şarj etmek için elektrik hattına bağlanan bir mekanizma olan pantograf kullanıyor. Elektriksiz düzenekte ise trenlerde dizel ve pil gücünün bir kombinasyonu kullanılıyor. Bu tür trenler, toplumun yaşadığı bölgelerde sadece pil gücüyle çalışırken seferin diğer kesimlerinde dizelden güç alıyor.

Pil paketleri daha önce trenlerde kullanılmış olsa da Masaccio treni tüm yolculuk boyunca birincil güç kaynağı olarak ilk defa pilleri kullanıyor. Batarya paketi şimdilik sadece 15km kadar menzil sağlayabiliyor. Basın açıklamasında, bataryanın tükendiğinde, yolculuk sırasında hem dizel motor hem de rejeneratif frenleme kullanılarak yeniden şarj edilebilecekleri belirtiliyor.

 

SAATTE 160 KM HIZ

Masaccio treni Hitachi'nin Rail fabrikasında üretildi ve şu anda Sicilya, Sardinya ve Lazio'daki İyonya kıyısı boyunca popüler güzergahlarda işletiliyor. Trenitalia, Hitachi ile yaptığı anlaşma kapsamında toplam 135 treni hizmete sokmayı planlıyor. Trenlerin her biri 300 kişiye kadar yolcu alabilecek ve işe gidip gelenler ya da tatil amaçlı seyahat edenler tarafından kullanılmak üzere dahili olarak modifiye edilebilecek. Tren; bagaj ve bisikletlerin yanı sıra snowboard ve dağ bisikleti gibi ekipmanların yerleştirilmesi için de alan sunuyor.

Saatte 160 km hıza kadar seyahat edebilecek şekilde tasarlanan bu trenlerdeki Sürücü Danışma Sistemi (DAS), enerji tüketimini en aza indirmek için optimum hızların belirlenmesine yardımcı oluyor. Şirket, batarya teknolojisinin önümüzdeki birkaç yıl içinde daha da gelişmesini ve 100 km üzerinde bir menzile ulaşılmasını bekliyor. Kullanıma alınacak mevcut trenler yeni bataryalarla da uyumlu olacak. Bu arada trenlerin yüzde 93 oranında geri dönüştürülmüş malzemeler kullanılarak inşa edildiğini de belirtelim. 

 
 
×

DANIŞMANLIK TALEBİ

Danışmanlık istemek için aşağıdaki form ile bizlere ulaşabilirsiniz. Müşteri temsilcilerimiz en kısa sürede sizlere ulaşacaktır.